Analiza rynku to coś, co łączy wszystkich przedsiębiorców, zarówno tych dużych, jak i tych małych. Różni ich jedynie skala działań. Świadomość cen produktów oferowanych na rynku to absolutna podstawa, jeśli chodzi o skuteczne prowadzenie działalności gospodarczej.
Monitoring cen – czym jest?
Monitoringiem cen nazywamy proces analityczny, którego celem jest uzyskanie informacji o danym produkcie lub produktach pod kątem cen oferowanych na rynku. Wiąże się on ze zbieraniem informacji, zestawianiem ich i porównywaniem, czego efektem są wnioski dotyczące konkurencyjności naszej oferty.
Dlaczego monitoring cen jest ważny?
W dzisiejszym świecie rozbudowanego i dynamicznego sektora e-commerce ceny ulegają szybkim zmianom. Ich przeoczenie może znacząco obniżyć sprzedaż w tych firmach, które nie będą aktywnie reagowały na informacje dotyczące spadku lub wzrostu cen. Zadbanie o ten aspekt pozwoli uniknąć strat, a także wykorzystywać okazje pozwalające podnieść ceny, np. wtedy, gdy w ofertach konkurencji zabraknie tego, co mamy do zaproponowania klientom.
Postaw na automatyzację
Taką analizę można teoretycznie wykonywać samodzielnie w sposób manualny i zapewne niejednokrotnie ma to miejsce w przypadku małych biznesów. Jednak e-commerce rządzi się swoimi prawami – do zweryfikowania są setki stron internetowych, zarówno pojedynczych sklepów, jak również platform internetowych, na których swoje produkty oferuje wiele firm. W tym przypadku próba samodzielnej analizy jest pozbawiona większego sensu. Dlatego warto ten proces zautomatyzować i postawić na sprawdzone rozwiązania w zakresie monitoringu cen.
Jak działa automatyczny monitoring cen?
Postawienie na price intelligence w wydaniu internetowym to krok w kierunku skutecznej polityki cenowej. Proces ten odbywa się za pomocą botów, które oprogramowanie wysyła w celu zbadania cen wskazanych produktów w poszczególnych sklepach i platformach internetowych. Zdobyte w ten sposób informacje są przedstawiane w raportach, które otrzymują użytkownicy. Prócz samych danych cenowych w raporcie mogą znaleźć się również inne użyteczne komunikaty, jak dostępność produktów czy koszty wysyłki. W ten sposób monitoring cen pozwala na poznanie pełnego obrazu rynku i działalności konkurencji.
Monitoring cen – dla kogo?
Możemy wyróżnić przynajmniej dwie kategorie użytkowników, do których oferty programów zajmujących się monitoringiem cen są skierowane i obie te grupy mogą wynieść z tych usług konkretne korzyści. Pierwszą z grup będą oczywiście sprzedawcy oferujące swoje produkty w internecie. Mogą oni poznać pełną sytuację rynkową oraz podjąć działania mające na celu wyprzedzenie konkurencji. Dane o aktualnych promocjach lub brakach towarowych to istotne informacje pozwalające manipulować cenami tak, by nie straciły na atrakcyjności lub nie przegapić okazji, gdy można je podnieść w wyniku uprzywilejowanej pozycji.
Drugą grupą będą producenci, którzy chcą zadbać o odpowiedni wizerunek swojej marki. Przez analizę rynku mogą na bieżąco monitorować działalność wielu swoich dystrybutorów, sprawdzając na przykład to, czy trzymają się oni ustalonej polityki cenowej i nie próbują nadmiernie zaniżać cen, co mogłoby uderzać bezpośrednio w postrzeganie marki producenta. Podobnie w ten sposób można uzyskać informacje na temat konkurencyjnych produktów tego samego rodzaju, dostrzegając przewagi i braki innych producentów. W takich wypadkach będzie to niezwykle użyteczne narzędzie wywiadu gospodarczego, pozwalającego podejmować trafne decyzje na poziomie strategicznym, a to w dużych firmach nieodzowny element prowadzenia biznesu.
Dzięki narzędziom analitycznym przedsiębiorca ma szansę zyskać istotną przewagę nad konkurencją, dlatego już w przypadku niewielkim firm warto rozważyć sięgnięcie po odpowiednie oprogramowanie. To nie tylko możliwość optymalizacji przychodów, ale także zaoszczędzenia czasu w pracy.