Marketing

Grupa docelowa a strategia komunikacji marki

• Zakładki: 17


Określ potrzeby, pragnienia i cele swojej grupy odbiorców i stwórz własną strategię komunikacji zintegrowanej z Klientami

Szukasz pomysłów i inspiracji do stworzenia unikatowej strategii komunikacji zintegrowanej dla swojej marki? Dobrze, że tu jesteś. Dziś opowiemy o tym:

  • jak diagnozować potrzeby i problemy grup docelowych?
  • co z tą wiedzą zrobić?
  • czym jest mapowanie person i Value Proposition Canvas?
  • jak skonfrontować wyniki analizy potrzeb persony z tożsamością marki?
  • oraz jak w związku z powyższym tworzyć skuteczne komunikaty?”

Nie wiedząc do kogo się zwracamy, ciężko trafić z komunikatem i osiągnąć zamierzony cel. Wprawny ekspert ds. komunikacji od razu dostrzeże kampanie, w których zespół specjalistów niezbyt dokładnie poznał grupę docelową. Opowiadają one o produktach w samych superlatywach, nie zwracając uwagi na potrzeby odbiorcy.

Czasem wystarczy powiedzieć „To jest to” jak Coca-Cola lub „Run” jak Nike, by potencjalni klienci zrozumieli, z czym do nich przychodzisz. Czasem możesz uciec się do opowiedzenia smutnej historii, jak EMPIK w reklamie sięgającej po baśniową koncepcję, dotykającej problemu nieczytania i uzależnienia od nowych technologii.

Badanie potrzeb klienta to podstawa.

Jak bez dużego budżetu zdobyć informacje?

Dzięki nowoczesnej metodologii design thinking i wiedzy z zakresu business model canvas opracowanie grup odbiorców i opisanie potrzeb klienta wcale nie musi być drogie! Wymaga przede wszystkim zainwestowania czasu i myślenia. W ostatnich latach popularnym narzędziem do opracowania grupy odbiorców jest Value Proposition Canvas oraz metoda mapowania person.

Bez persony nie zaczynaj

Czym są persony? To stworzone sylwetki potencjalnych Klientów. Poznaj bliżej osobę, dla której świadczysz usługi lub do której kierujesz swój produkt. Zastanów się, kim jest, jakimi wartościami się kieruje w życiu, jaki ma charakter, co robi na co dzień i z jakich przedmiotów korzysta. Zobrazowanie person pozwoli Ci wejść w dialog z Twoim odbiorcą. Twój odbiorca nie musi być jednorodny. Jeśli świadczysz wielofunkcyjne usługi lub Twój produkt sprawdzi się dla dziecka, jak i dla rodzica, stwórz co najmniej dwie persony. Każdy segment Klientów będzie wymagał innego rodzaju komunikacji.

Na jakie pytania odpowiedzieć, żeby stworzyć strategię komunikacji

Sam opis to dopiero początek. Kolejnym krokiem jest stworzenie kanwy, dzięki której dowiesz się, z jakim segmentem klientów masz do czynienia. Twoja kanwa do mapowania person powinna wyglądać tak:

Podziel czystą kartkę na sześć pól. I stwórz:

  1. SEGMENT KLIENTÓW, a w nim:
  • Zyski i korzyści, czyli: jakich korzyści oczekuje moja persona? Jak chce się czuć po zakupie produktów lub usług? Czy oferowane przeze mnie produkty lub usługi wpływają na status społeczny persony?
  • Cele i zadania, jakie ma przed sobą persona: co wybrana persona chce osiągnąć? Mogą to być konkretne zadania, rozwiązanie problemów, ale też wybrana filozofia lub kultywowanie danego stylu życia
  • Bolączki i bóle: z jakimi trudnościami w życiu boryka się Twój Klient? Czego chce uniknąć? Czego się boi?

 

  1. PROPOZYCJĘ WARTOŚCI, czyli:
  • Wzmacniacze i kreatory zysków – jakich zysków dostarczę odbiorcy? Jak odbiorca poczuje się dzięki mojej marce? Czy zmieni się jego/jej status społeczny? Jakie korzyści uzyska?
  • Marka, produkt, usługa – określ cechy, atrybuty, wartości i wyróżniki Twojej marki
  • Uśmierz ból odbiorcy – w jaki sposób Twoja marka będzie przeciwdziałać bolączkom odbiorcy? Czy moja marka pomoże odbiorcy dotrzeć do jego celu?

Wyniki analizy grupy odbiorców a tożsamość marki

Odpowiedzenie na powyższe pytania pozwoli Ci poznać dogłębnie twoją grupę docelową. W internecie dostępne są liczne badania statystyczne mogące potwierdzić Twoje założenia (lub je obalić) i pogłębić zdobytą z własnych doświadczeń wiedzę. Warto więc oprócz mapowania person na własną rękę wykonać re search i przeanalizować dostępne dane.

Dzięki analizie dowiesz się, z kim będziesz rozmawiać promując swoją markę i przedstawiając się. Większość ludzi ma wrodzone umiejętności komunikacyjne, warto z nich w tym momencie skorzystać i zaufać swojej intuicji. Bazując na wiedzy i doświadczeniu, działając na własną rękę, na pewno nie zgubisz tonu, ani nastroju komunikacji.

Jeśli jednak nie ufasz swoim naturalnym umiejętnościom komunikacyjnym i masz wątpliwości, czy Twoje pomysły kreowania brandu są odpowiednie, skontaktuj się ze specjalistami, którzy pomogą Ci opracować najlepszą strategię komunikacji marki, jak również pomogą Ci wdrożyć działania w życie i badać skuteczność prowadzonych kampanii marketingowych.

______________________________

Osterwalder, Y. Pigneur, „Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera”, Gliwice

N.Eyal, R. Hoover, „Hooked: How to Build Habit-Forming Products”, New York 2014.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
74 wyświetlenia
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.