Biznes

Headless e-commerce – co to jest? Co powinieneś wiedzieć?

• Zakładki: 121


E-commerce jest stale rosnącą w siłę branżą, której intensywny rozwój mocno przyspieszyła pandemia. Duża część konsumentów przyzwyczaiła się do wygody I możliwości, jakie dają zakupy na rynku elektronicznego handlu. Spowodowało to powstawanie nowych I przemiany istniejących technologii. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak wykorzystać technologie headless e-commerce w swoim biznesie, koniecznie zajrzyj do tego artykułu! Dowiesz się z niego między innymi, czym tak naprawdę jest headless e-commerce oraz jakie są zalety i wady tej technologii.

  Co to jest headless e-commerce?

Technologia headless e-commerce to zupełnie inne niż tradycyjne podejście do sprzedaży online. Każda z witryn e-commerce składała się tradycyjnie z 3 elementów:

  • Front-end – warstwa, którą widzi użytkownik strony
  • Back-end – wnętrze umożliwiające zarządzanie witryną
  • Baza danych – część przechowująca wszystkie informacje

W tradycyjnym podejściu e-commercowym każda z tych warstw jest ze sobą połączona.

Headless e-commerce natomiast tworzy zupełnie inną architekturę strony, w której warstwa front-end zostaje oddzielona od warstwy back-end. Pozwala to na większą dowolność w budowaniu strony satysfakcjonującej użytkownika.

Zalety headless e-commerce

Oczekiwania właścicieli e-sklepów są różne – zależą przede wszystkim od rynku, danej branży, oraz stawianych sobie celów. Należy więc pamiętać, że headless e-commerce nie sprawdzi się w każdym przypadku. Można jednak wyróżnić kilka ogólnych zalet, które daje użycie technologii headless e-commerce w biznesach elektronicznego handlu.

  • Bezpieczeństwo – dzięki rozdzieleniu elementów front-end i back-end na inne serwery, ochrona danych użytkownika staje się jeszcze skuteczniejsza.
  • Szybkość – technologia headless umożliwia przyspieszenie ładowania się strony, na przykład dzięki zastosowaniu ładowania konkretnych elementów w witrynie wtedy, gdy są potrzebne.
  • Mniej zapytań do bazy danych – rozdzielenie front- i backendu zwiększa ilość zapytań, które może wykonywać bezpośrednio przeglądarka, co zmniejsza obciążenie serwerów.
  • Większa swoboda developerów – technologia headless umożliwia dowolny wybór języka programowania i frameworku. Mogą się one zmieniać w zależności od tego, co chcemy pokazać lub w jakim miejscu chcemy to zrobić.
  • Personalizacja wyglądu – rozłączenie frontendu i backendu pozwala na stworzenie oddzielnych wersji wyglądu, np. dla różnych wersji językowych.
  • Elastyczność – headless e-commerce umożliwia wprowadzanie zmian w warstwie front-end lub back-end bez wpływu na drugą z nich. Zmniejsza to także prawdopodobieństwo błędów.

Wady headless e-commerce

Początkowy koszt stworzenia e-sklepu w technologii headless e-commerce prawdopodobnie będzie wyższy, niż tradycyjnego e-commerce. Jeżeli wybierzesz rozwiązania, które będą wymagały stworzenia od podstaw, bez wykorzystania dostępnych modułów, będzie to wymagać więcej pracy ze strony programistów. Może to także wiązać się z kosztami związanymi z zatrudnieniem nowego zespołu. Specjaliści muszą znać się na nowej technologii, przez co ich wymagania co do wynagrodzenia są wyższe.

Użycie technologii headless e-commerce uniemożliwia także natychmiastowe zobaczenie zmian wprowadzonych w treści. Przykładem takich funkcjonalności jest drag&drop (przeciągnij i upuść – przenoszenie wybranych elementów za pomocą pojedynczego ruchu myszką) czy edytowanie artykułów w WordPressie.

Marketing dla headless e-commerce

Marketing wpływający na proces zakupowy w e-sklepach wykorzystujących headless e-commerce w dużym stopniu różni się od tego w tradycyjnym e-commerce. Technologia headless niestety narzuca zespołom marketingowym pewne ograniczenia. Rozłączenie frontendu i backendu powoduje, że wprowadzanie zmian i poprawek na stronie nie jest możliwe dla marketingowca. Dostęp do strony i modyfikacja treści jest możliwa tylko przy każdorazowej pomocy działu IT. Poważniejsze zmiany potrwają także dużo dłużej, gdyż zespoły back- i frontendowe będą musiały się zająć nimi oddzielnie.

Istnieją jednak także korzyści, jakie zyskują marketingowcy używając technologii headless e-commerce. Możliwość spersonalizowania procesu zakupowego, wyglądu aplikacji lub e-sklepu pod konkretne urządzenia, kraje czy wersje językowe pozwala lepiej dopasować się do grupy docelowej. Sprawdzi się także, gdy stawiasz głównie na content marketing. Sklep w technologii headless e-commerce umożliwia dystrybuowanie treści w wielu kanałach.

Podsumowanie

Headless e-commerce posiada wiele zalet i wad. To rozwiązanie nie będzie idealne dla każdego, dlatego warto mieć świadomość jakie możliwości dają różne rozwiązania. W końcu nie każdy musi jeździć samochodem wyścigowym. Wybór rozwiązania powinien opierać się na naszych wymaganiach i celach, jakie chcemy zrealizować. Headless e-commerce jest technologią o wysokim potencjale, która pozwoli wznieść doświadczenia użytkowników odwiedzających Twój e-sklep na wyższy poziom. Warto rozważyć jej wprowadzenie zwłaszcza, gdy zależy Ci na promocji na wielu kanałach i urządzeniach. Jeśli nie wiesz co zrobić lub potrzebujesz pomocy warto zwrócić się do specjalistów e-commerce w Agencja e-commerce Ideo Force

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
59 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.