Rozliczenia między firmami a ich partnerami i zleceniodawcami, którymi są instytucje publiczne, uległy w ostatnich latach dużym zmianom. Okazało się, że wraz z rozwojem cyfryzacji w Polsce także sposób przekazywania faktur może być znacznie uproszczony. Jak działa system PEF i kto z niego korzysta? Wyjaśniamy!
Platforma Elektronicznego Fakturowania – korzystna dla każdego
Codzienne wystawianie faktur i przyjmowanie ich to nic nowego dla większości firm i przedsiębiorców. Czasem w celu zapewnienia płynnej obsługi wszystkich bieżących rozliczeń wymagane jest posiadanie odrębnego działu księgowości z licznym składem osobowym. Platforma Elektronicznego Fakturowania jest systemem, który usprawnia przepływ faktur i informacji rozliczeniowych. Korzystają na tym zarówno przedsiębiorcy, jak i instytucje publiczne, gdyż mogą zaoszczędzić sporo czasu. Pracownicy, zamiast często ręcznego wpisywania danych rozliczeniowych, dzięki PEF mogą skupić się na bardziej zaawansowanych zadaniach. System komputerowy przejmuje najbardziej żmudne, czasochłonne, powtarzalne zadania.
Jak działa PEF?
Jakie są podstawy do funkcjonowania Platformy Elektronicznego Fakturowania? Wszystko opiera się na odpowiednich przepisach polskiego prawa. PEF jest nowatorskim narzędziem Ministerstwa Finansów, którzy służy do rozliczeń z instytucjami państwowymi – ze sfery budżetowej. E-faktury wystawiane w Platformie Elektronicznego Fakturowania są ustrukturyzowane, co pozwala uprościć proces ich rozliczenia.
Co to znaczy, że faktury są ustrukturyzowane? Wszystkie e-faktury wystawiane w nowym systemie Ministerstwa Finansów wyglądają bardzo podobnie. Pomaga to w ich odczycie przez odbiorcę – pozwala na to jednolite oprogramowanie. Co więcej, jednakowa struktura faktur do rozliczeń z instytucjami budżetowymi pomaga zweryfikować ich kompletność. Platforma informuje wystawcę faktury, że niektóre pola wymagają uzupełnienia, co pozwoli uniknąć wielu przeoczeń i błędów formalnych.
Kiedy korzystamy z PEF?
Nowa platforma przyda się w trakcie rozliczeń za wykonane usługi i sprzedaż towarów, gdy zamawiającym jest instytucja publiczna – państwowa. Platforma Elektronicznego Fakturowania sprawdzi się więc przy przetargach publicznych i w razie finalizacji zamówień publicznych.
Kto może skorzystać z platformy udostępnionej przez Ministerstwo Finansów?
Mamy dwie strony korzystające z platformy Ministerstwa Finansów. Pierwszą z nich są przedsiębiorcy będący wykonawcami zamówień publicznych. Jeśli wykonujesz usługi lub dostarczasz jakieś towary na mocy zamówienia publicznego – z pewnością masz styczność z PEF.
Platforma Elektronicznego Fakturowania jest też oczywiście wykorzystywana przez urzędy i inne instytucje składające zamówienia publiczne. Najczęściej są to organy władzy, administracji rządowej, kontroli podatkowej, ale także jednostki samorządu i inne państwowe jednostki budżetowe. Pełna lista podmiotów korzystających z platformy znajduje się na stronie Ministerstwa Finansów.