Firma

Pracodawco, sprawdź, co powinieneś zrobić w razie wypadku w pracy

• Zakładki: 24


Wypadek w miejscu pracy może przydarzyć się każdemu. Bez względu na to, jak uważnie wykonujemy powierzone nam obowiązki, wystarczy chwila nieuwagi albo nieszczęśliwy zbieg okoliczności. Wypadek w pracy to kłopot nie tylko dla pracownika, ale również pracodawcy. Warto wiedzieć, co zrobić, jeśli do niego dojdzie. Jak reagować na wypadek w miejscu pracy? Jakie kroki należy podjąć? Co konkretnie powinien zrobić pracodawca, aby zapewnić poszkodowanemu odszkodowanie i postąpić zgodnie z prawem?

Wypadek przy pracy – definicja

Zanim przejdziemy do opisu zadań stojących przed pracodawcą, który był świadkiem wypadku pracownika, warto poznać definicję wypadku w pracy. Według art. 3 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych jest to „nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą”.

Z zaprezentowane powyżej opisu jasno wynika, że aby niebezpieczna sytuacja mogła zostać uznana z wypadek przy pracy, musi spełnić cztery podstawowe warunki.

  • Wypadek musi być zdarzeniem nagłym.
  • Musi do niego dojść podczas wykonywania powierzonych przez pracodawcę obowiązków zawodowych.
  • Przyczyna zdarzenia musi leżeć na zewnątrz, wypadek nie może wynikać z wrodzonych wad pracownika lub nabytych przez niego schorzeń.
  • Rezultatem wypadku w pracy musi być uraz lub, w ekstremalnej sytuacji, śmierć jego uczestnika.

Będąc świadkiem wypadku w miejscu pracy, pracodawca ma obowiązek podjęcia odpowiednich, szczegółowo określonych działań. Co wchodzi w ich zakres?

Wypadek w miejscu pracy – zadania pracodawcy

Jednym z głównych zadań stojących przed pracodawcą, w którego firmie doszło do wypadku przy pracy, jest odpowiednie zabezpieczenie miejsca zdarzenia. Chodzi tu przede wszystkim o ograniczenie do niego dostępu osób do tego niepowołanych. 

Ważne jest też zadbanie o to, aby do chwili wyjaśnienia zdarzenia i jego przyczyn nie zostały uruchomione żadne maszyny znajdujące się w sąsiedztwie lub mające udział w wypadku przy pracy. Zabronione jest także zmienianie położenia przedmiotów, których obecność mogłaby pomóc w odtworzeniu przebiegu wypadku pracownika.

Wśród obowiązków pracodawcy jest również powołanie profesjonalnego zespołu powypadkowego. To jego członkowie zajmują się analizą zdarzenia, do którego doszło podczas wykonywania przez pracownika obowiązków.

Wypadek przy pracy – zgłoszenie do ZUS

Z punktu widzenia pracownika ulegającego wypadkowi w pracy, wyjątkowo istotne jest zgłoszenie wydarzenia do ZUS-u. Aby tak się stało, musi powstać protokół powypadkowy. Na jego sporządzenie jest 14 dni od zdarzenia, nie warto zatem zwlekać.

W protokole powinny zostać zawarte informacje dotyczące przyczyn i okoliczności wypadku. Niewątpliwym uproszczeniem jest istnienie gotowego formularza takiego dokumentu, wchodzącego w skład rozporządzenia ministra gospodarki.

W protokole powypadkowym swoją opinię może wyrazić każdy członek zespołu badającego zdarzenie, jednak w przypadku wystąpienia jakichkolwiek nieścisłości, ostateczną decyzję podejmuje pracodawca.

Kompletowanie niezbędnych dokumentów i załatwianie formalności może okazać się wyjątkowo żmudne i męczące. Właśnie dlatego w razie wypadku w pracy warto skorzystać z pomocy profesjonalnej firmy BHP. Jej pracownicy pomogą ustalić prawną klasyfikację wypadku, dokonać zgłoszenia do odpowiednich instytucji, a także stworzyć rejestr wypadków w pracy.Artykuł powstał we współpracy z firmą Szkolenia BHP Online24.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
45 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.