Firma

Czym jest księga znaku i czy jest przydatna?

• Zakładki: 38


Na co dzień odbieramy rzeczywistość różnymi zmysłami, jednak coraz więcej badań i raportów, wskazuje na to, że najsilniejszą grupę stanowią wzrokowcy. W konsekwencji tego przekaz wizualny dominuje naszą kulturę – doskonale widać to w mediach społecznościowych, a także strategiach marketingowych – czyli wszędzie tam, gdzie autorom zależy na dotarciu z przekazem do odbiorcy. Teoretycznie zdajemy sobie z tego sprawę, a jak wygląda sytuacja w polskich przedsiębiorstwach w praktyce? Wciąż nie najlepiej… Kwestie oprawy graficznej zostają spychane na dalszy plan i “lepsze czasy”. Tymczasem jeżeli na starcie nie zadbamy o profesjonalną oprawę wizualną naszej firmy, tzw. lepsze czasy mogą nigdy nie nadejść. Każda firma – i dotyczy to także małych i średnich przedsiębiorstw – powinna zaopatrzyć się w księgę znaków. – Profesjonalnie wykonana księga znaków znacznie ułatwia pracę działowi marketingu, PR, a także osobom zajmującym się tworzeniem materiałów reklamowych – mówi specjalista z firmy Re-Prezentacja, zajmującej się m.in. szeroko pojętym projektowaniem graficznym.

Z czego składa się księga znaku?

Mówiąc w dużym skrócie: księga znaku to standaryzacja logo – opis jego wyglądu, wymiarów i wszelkich kombinacji. Księga znaku może mieć różne rozmiary. Podstawowa księga znaków posiada wytyczne dotyczące prawidłowego użytkowania logo. Oto jej główne elementy:

  • symbolika logo – w tym miejscu warto wyjaśnić genezę logo marki, skąd wzięły się poszczególne elementy i kolory, jakie przedstawia wartości, 
  • podstawowa wersja znaku – to kluczowa część księgi znaku. Przedstawia szczegółową budowę logo, wraz z ewentualnymi wariantami – pionowym i poziomym, a także logo wraz z hasłem reklamowym. Warto też rozrysować logo na siatce modułowej, aby przedstawić proporcje znaku i odległości poszczególnych elementów logo od siebie,
  • pole ochronne znaku – w tej części określmy jaka odległość wokół logo powinna zostać nienaruszona i jaka przestrzeń powinna zostać między logo a innymi elementami graficznymi, czy tekstem,
  • dopuszczalna kolorystyka – bardzo ważne jest, by określić konkretną kolorystykę, w jakiej występować logo. Warto zamieścić wersję kolorową i czarno-białą. 
  • niedopuszczalne modyfikacje – tu warto umieścić przykłady niedopuszczalnych modyfikacji logo, np. użycia nieodpowiedniej barwy, dodanie cieni, zmiana proporcji. 

W przypadku bardziej rozbudowanych form tego dokumentu, w księdze znaku może znaleźć się nawet zastosowanie logo w przypadku reklam wielkoformatowych, czy oklejania pojazdów. Dlatego przygotowaniem księgi znaku powinien zająć się specjalista, który zadba o wszystkie elementy. 

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
41 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *