Biznes

Design Thinking – twórcze rozwiązywanie problemów

• Zakładki: 1393

Design thinking to proces twórczego rozwiązywania problemów lub opracowywania nowych pomysłów. Metoda design thinking opiera się na wymyślaniu różnych rozwiązań i ich testowaniu.

Design thinking to eksperymentowanie i testowanie hipotez w celu opracowania rozwiązania problemu lub stworzenia nowej koncepcji.

Oprócz budowania prototypów, niezwykle ważna jest kwestia ich przetestowania przez docelowych użytkowników. W design thinking chodzi o to, by pozbierać jak najwięcej cennych informacji i wiedzieć jak je wykorzystać w projektowaniu usług lub produktów. To twórczy proces, zderzenie różnych perspektyw, pomysłów i idei.

design thinking
design thinking

W projektowaniu zgodnym z design thinking nad opracowaniem pomysłu pracuje interdyscyplinarny zespół, do którego składu warto zaprosić: inżynierów, specjalistów marketingu, projektantów, psychologów, socjologów, historyków oraz osoby zupełnie niezwiązane z tematem projektu.

Design thinking – etapy twórczego rozwiązywania zadań

design thinking
design thinking

Empatyzacja

Proces design thinking zaczyna się od empatii. Głębokie zrozumienie potrzeb i problemów użytkownika pomaga rozpoznać jego ukryte intencje i motywacje. Na tym etapie rozpoczyna się zbieranie informacji. Przeprowadza się ankiety, analizę środowiska czy wywiady etnograficzne. Ważne, aby obserwować potencjalnych użytkowników – którzy są naturalną inspiracją do ulepszania danego produktu.

Zdefiniowanie problemu w design thinking

To czas syntezy wszystkich zebranych wcześniej informacji. Dzięki temu można postawić jasną definicję naszego problemu. Definicja wpływa na późniejszy kierunek poszukiwań rozwiązania. Dlatego ten etap to największe wyzwanie. Problem trzeba zdefiniować precyzyjnie. Inaczej możemy narazić się na stratę czasu, pieniędzy i energii.

Generowanie pomysłów

Kiedy mamy już konkretnie zdefiniowany problem to możemy przejść do etapu generowania pomysłów. Jednak do niego potrzebne jest dobre zaplecze merytoryczne. Tutaj kreujemy nowe rozwiązania, a na końcu wybieramy to najlepsze. Na tym etapie ważne jest działanie wszystkich członków zespołu – każdy może spojrzeć na problem z innej perspektywy. Popularna metoda szukania pomysłu – burza mózgów – jest tutaj powszechnie używana. Pomaga zebrać wiele pomysłów i wybrać ten najlepszy.

Budowanie prototypów

Ten etap to budowanie uproszczonych modeli rozwiązania naszego problemu. Fizyczny prototyp pomaga skonfrontować nasz pomysł z rzeczywistymi oczekiwaniami użytkowników. Dzięki temu w porę możemy wycofać się z tego projektu, bez narażania się na ogromne koszta. Prototyp jest budowany z niedrogich i łatwo dostępnych materiałów takich jak karton, styropian czy drewno.

Testowanie

Na typ etapie wybrane rozwiązanie jest testowane przez użytkownika. Istotne jest to, aby ustalić konkretne parametry – które spełniałyby konkretne oczekiwania. Ważne, aby testowanie odbyło się w realnym środowisku, w którym produkt miałby służyć. Dopiero po tych testach można zweryfikować czy dany produkt nadaje się do wprowadzenia na rynek.

Design thinking – zastosowanie

Metoda design thinking, podobnie jak inne metody twórczego rozwiązywania problemów takie jak na przykład metoda triz,  ma uniwersalny charakter i może być wykorzystywana do tworzenia najróżniejszych produktów lub usług.

Przykładowe problemy, z jakimi możemy się uporać dzięki tej metodzie:

  • Jak zbudować silnik o dużej mocy, który będzie pobierał niewiele energii?
  • Jak przetransportować ciężkie towary na dalekie odległości?
  • Jak zaprojektować e-sklep, by zapewnić wygodę użytkownikom i wysoką konwersję?

Już wiesz, czym jest design thinking — przetestuj go w praktyce! Spróbuj znaleźć odpowiedź na dręczące Cię pytanie i podziel się rozwiązaniem w komentarzu.

tagi: design thinking, metoda triz, twórcze rozwiązywanie problemów

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
936 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *