Firma

Strategia komunikacji w dobie ogólnoświatowego kryzysu

• Zakładki: 46

Pandemia wywołana koronawirusem niesie za sobą wiele niebezpiecznych następstw. Boimy się przede wszystkim o swoje zdrowie, ale również o sytuację ekonomiczną, jaka zastanie nas po ustąpieniu pandemii. Kryzys, jaki już się rozpoczął, jest ogromnym wyzwaniem dla nas wszystkich. Część przedsiębiorców zmagała się z kryzysami już wcześniej, były to jednak kryzysy w skali mikro – dotyczyły tylko ich organizacji lub branży, w jakiej działają. Teraz wszyscy przedsiębiorcy muszą zmierzyć się z kryzysem w skali makro, który dotyczy każdej firmy i każdej branży. Jak powinna wyglądać strategia komunikacji firmy w czasie globalnego kryzysu?

Czy kryzys dotyczy wszystkich organizacji?

Niestety tak. Nawet jeśli prowadzimy firmę, która w czasie kryzysu finansowo radzi sobie jeszcze lepiej niż dotychczas, musimy mieć świadomość, że kryzys nas nie omija. Jesteśmy odpowiedzialni za bezpieczeństwo naszych pracowników i naszych klientów, a nieodpowiednia komunikacja firmy może zniszczyć zaufanie, jakie budowaliśmy latami. Dlatego wszystkie nasze działania, również te podejmowane w ramach reklamy i marketingu, powinny być spójne i dostosowane do sytuacji kryzysowej.

Strategia komunikacji a wizerunek firmy w czasie globalnego kryzysu

Co do tego, że komunikacja w czasie kryzysu powinna być inna niż przed pandemią, chyba nikt nie ma wątpliwości. Nie można udawać, że nic się nie dzieje, że nie ma problemu i wszystko działa, jak powinno. Nasza strategia komunikacji powinna obejmować wiele kanałów i być skierowana do naszych pracowników, do naszych kontrahentów i do naszych klientów.

Jak podaje branżowy portal PRoto.pl, rośnie liczba osób, które cenią pracodawców za przejrzystą i spójną komunikację wewnętrzną. Rozmowy z pracownikami o sytuacji, ustalenia dotyczące prób ratowania stanowisk pracy i walka o każdy etat, spotykają się z dużym zaangażowaniem ze strony osób zatrudnionych. Są oni gotowi iść na duże ustępstwa, by utrzymać posadę, ale czują się także bardziej zżyci z firmą niż kiedykolwiek wcześniej. Najważniejsze są rozmowy, ale w prowadzeniu spójnej i transparentnej komunikacji wewnętrznej przydatny jest także mailing, filmy korporacyjne i inne materiały, dzięki którym informacje do pracowników docierają w czasie rzeczywistym.

W internecie znajdziemy także pozytywne przykłady komunikacji z kontrahentami. Za przykład może nam posłużyć polska firma 4F, której właściciel dokłada wszelkich starań, by nie tylko utrzymać jak najwięcej miejsc pracy, ale także nie stracić dobrych, sprawdzonych kontrahentów. Tym, którzy zalegają z płatnościami, ale deklarują chęć spłaty, zadłużenia rozkładane są na raty, a najmniejszym firmom współpracującym oferowana jest pomoc prawna. Prawnicy i specjaliści ds. HR pomogą rozstrzygnąć wszystkie zawiłości, związane z pomocą rządową czy formalnościami związanymi z dotacjami unijnymi pracownikom firm, których nie stać na obsługę prawną.

kalkulator, obliczanie, ubezpieczenia

Jak powinna wyglądać komunikacja z klientem?

Paradoksalnie tak poważny kryzys może być dużą szansą dla wielu firm, a także początkiem końca innych organizacji. Los przedsiębiorstw w dużej mierze zależy od tego, czy zarząd (lub po prostu właściciel), odpowiedzialnie podchodzi do biznesu. Już od dłuższego czasu specjaliści od wizerunku podkreślają, jak duże znaczenie mają działania z zakresu CSR (Społeczna Odpowiedzialność Biznesu). Tym bardziej teraz ważne jest, by przynajmniej częściowo dostosować się do obecnej sytuacji. Wiele firm z branży gastronomicznej dowozi do szpitali ciepłe posiłki, inne firmy produkują gogle dla lekarzy, inni szyją maseczki, ubrania ochronne, niektórzy produkują środki do dezynfekcji, a inni przekazują środki finansowe. Warto włączyć się do pomocy w walkę z koronawirusem i warto o tym głośno mówić! Dzięki temu wzrośnie zaufanie klientów do naszej firmy, mogą zgłosić się do nas inne firmy, które zechcą z nami współpracować w ramach walki z pandemią, możemy także przy okazji zachęcić inne firmy, by również pomagały (i o tym głośno mówiły).

biznes, dokumenty, finanse

Strategia komunikacji kryzysowej – marketing i reklama w czasie kryzysu

Taka strategia komunikacji w czasie kryzysu musi być bardzo rozważna. Nie ma tutaj miejsca na brawurowe przekazy – marketingowcy powinni jeszcze bardziej zacieśnić współpracę ze specjalistami PR. Komunikacja powinna być przede wszystkim spójna, transparentna i ponieważ najczęściej przekazy w czasie kryzysu zastępują reklamę w tradycyjnym ujęciu, powinna być upowszechniane za pomocą wszystkich dostępnych wcześniej kanałów. Grafiki, filmy reklamowe, artykuły sponsorowane czy reklama natywna powinny być realizowane na najwyższym poziomie, dlatego tym bardziej warto w tym trudnym momencie postawić na jakość, a nie na ilość.

Nieodłącznym elementem strategii komunikacji powinny być oczywiście analizy rynku, szacunki strat w wymiarze finansowym oraz prognozowanie możliwych sukcesów wizerunkowych, które pomogą przetrwać najtrudniejsze chwile i odbudować firmę po opanowaniu tego najgroźniejszego kryzysu, jakim jest pandemia Covid-19.

Artykuł powstał przy współpracy z firmą Galaktika Film, realizującą profesjonalne filmy reklamowe, filmy promocyjne i filmy korporacyjne.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
110 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *